úterý 12. dubna 2011

Fascinace Facebookem aneb ať si lidi udělají cestičky sami

Ve zlatých časech Facebooku byl problém klienty přesvědčit, že by jej měli využít. Doba se změnila a dnes, kdy jsou často daleko významnější jiná sociální média, chtějí klienti mermomocí Facebook. Tak jako Facebook dominuje co do počtu uživatelů u nás (i na Slovensku), tak dominuje v myslích marketérů a obchodníků, když přijde řeč na sociální média.
V minulých dvou týdnech jsem přednášel na seminářích Ecopressu v Bratislavě, a záměna "sociálních médií" za "Facebook" byla z mého pohledu hodně markantní. Výborně připravené semináře se zaobíraly online prostředím v nejširším spektru možností. Jakmile ale došlo na sociální média, diskuse se rychle zúžila jen na Facebook. A podobné je to i u nás.
Facebook je bezesporu dominantní sociální síť v Česku (i na Slovensku). Jak se ale stále častěji ukazuje z auditů sociálních médií, které pro naše klienty připravujeme, význam Facebooku pro jejich obchodní cíle často dominantní ani zdaleka není. Podstatnější diskuse probíhají třeba v e-shopech nebo na komunitních webech. Jindy - přes mnohem nižší uživatelskou základnu - může dávat větší smysl Twitter, roste a poroste význam YouTube a tak dále.
Vždy je zkrátka třeba hledat už probíhající komunikaci a najít platformy, které už si lidé pro sdílení informací vybrali sami. Tak jako nemá smysl vyasfaltovat cestičky v parku tak, aby byly efektní, protože lidé si pak vyšlapou svoje, které budou pro ně přirozené...

Žádné komentáře:

Okomentovat